Reparation Kretskort reglagestyrning truck.
Reagerar inte som det ska, tidigare reparatör har dömt ut kretskortet.
Utfört arbete: Felsökning, reparatipon av kontaktfel / lödning. Byte flera transistorer och ett motstånd.
Reagerar inte som det ska, tidigare reparatör har dömt ut kretskortet.
Utfört arbete: Felsökning, reparatipon av kontaktfel / lödning. Byte flera transistorer och ett motstånd.
Rengöring och smörjning av omkopplare och potentiometrar, byte skallampor. Allmän genomgång och justering.
Demontering och rengöring / smörjning av diverse hjul och länkar. Byte drivremmar. Rengöring och justering diverse omkopplare. Byte tryckfilt till huvuden, byte bromsfilt vä. spole. Rengöring och justering i allmänhet. Genomgång och test.
Felanmält:
Vinande ljud, Jordanslutningen verkar bortkopplad. 90 Volt från jordterminalen till apparatjord.
Utfört arbete:
Byte av samtliga elektrolytkondensatorer i både slutsteg och förförstärkare. Byte av ledningar och monterat kabelskor på ledningar från transformatorer till högtalarutgångarna. Allmän genomgång och reparation / lödning av kontaktfel. Drog även en ledning mellan chassijord och nätkontakt.
Förförstärkaren
Tagit bort de dåliga Bägarelektrolyterna.
Införskaffat nya med hållare.
Monterat på plats
Högtalaruttagens ledningar var stenhårda och fick bytas ut och kabelskor monteras.
Undersidan på slutsteget med nya elektrolyter och nya ledningar.
klart att sätta på locket.
Det blev en del delar över!
Reparation av flertalet 2000 Watts basslutsteg till bil som alla hade brunnit rejält. det är normalt höga strömmar, bortåt 200 Ampére men då detta händer så kan det bli avsevärt mer.
Mellan 20 och 30 transistorer per slutsteg fick jag byta.
Även kretskortet hade tagit skada då ytmonterade transistorer blivit kortslutna.
Nya transistorer inköpta och monterade.
Återmontering i aluminiumprofilen efter rengöring och applicering av ny kylpasta.
Färdiga, Kanske spelar de lite lugnare nu?…….not.
Felsökning, Byte av kopplingskondensator till motor. Rengöring och smörjning av motor. Byte drivrem, limmat ”linser” till indikatorlampor.
Utfört arbete: Byte av flertal torkade elektrolytkondensatorer. Typ SMD (ytmonterade)
Skickad från och till Torsby.
Detta blev mer jobb än jag tänkt, det visade sig att det var fel på autostopp och automatisk tonarmslyft i slutet på skivan. Kunden hade ingen aning om dessa funktioner.
Det visade sig att någon tidigare hade kopplat ur och tagit bort delar till dessa funktioner. Det var dels ett elektroniskt fel som jag lagade men sen saknades en solenoid (dragmagnet) som skulle slå av strömbrytaren när skivan kom till sitt innersta spår. Jag provade olika lösningar men hittade slutligen en solenoid i en gammal bilstereo som jag skrotat, jag var tvungen att linda om spolen så den passade. Lade ner åtskilliga timmar på detta och givetvis kunde jag inte ta betalt efter timtid men det gick i allafall att fixa.
Det blev så här:
Byte av drivrem samt LF anslutningssladdar med kontakter. Reparation och komplettering av borttagna komponenter i autostop mekanismen. Allmän justering.
Provade först att modifiera ett 6 Volts bilrelä….
Funkade inget bra, för svagt.
Lindade om en solenoid från bilstereo.
Blev perfekt! (Mc Gyver-lösning)
Undersökt förstärkaren. Tagit kontakt med Onkyo och beställt kostnadsfri reparation hos leverantören. de skickar fraktsedel och emballage.
Utfört arbete: Omlödning av diverse kontaktfel i både nätdel och förstärkare/slutsteg.